Nummer 2 Självkänsla

För att stärka din självkänsla behövs det planering och mål, en vilja om att våga öppna ögonen och se sig själv. Jag kommer nu att skriva punkter på vad som behövs göras för att lära känna sig själv och tillslut acceptera den man faktiskt är. Det finns bara en av dig, och det är du. Det skulle aldrig kunna komma någon och vara en bättre "du", så ta vara på den du är, du har bara dig själv att ta hand om.


1. Upprepa/intala
Skriv ner på ett papper, egenskaper du har (bara bra egenskaper) och det du kanske vill ändra på eller vill uppskatta mer än vad du redan gör.
T.ex. Jag är smart, Jag har fint hår, Jag är bra, Jag ska leva i nuet, Jag ska inte oroa mig för vad omgivningen ska tycka om mig. Och rabla denna lilla bön framför spegeln morgon och kväll, så lovar jag att din kropp snart kommer att förstå vad som egentligen är rätt, dvs. att du är bra precis som du är.
Detta är precis som reklam har jag kommit underfund med. Du ser tiotals (om inte fler) bilder om dagen med reklam för t.ex. viktminskning och kläder. Det är ju inte konstigt att vi människor går runt och tror att vi måste gå ner i vikt och köpa kläder, för det är det som våra ögon ser och därför intalar vi oss det. Försök radera bort det du inte vill se och lägg energi på dig och att må bra istället. Din reklam från och med nu är att stå framför spegeln två gånger om dagen, titta dig i ögonen och säga sanningen till dig själv.

2. Värdesätta nytt
Vi människor är experter på att värdera lågt om oss själva, vi jämför oss med andra helt enkelt. Det är normalt, men nu är det slut med det och vi ska må bra, och ta vara på det vi faktiskt har det stund vi lever på jorden.
Något vi alla värderar starkt är när vi ska prestera, säga vår åsikt eller genomföra något vi vill. Vi ser ofta tillbaka på det och tycker att vi betett oss dåligt eller bara inte presterar tillräckligt bra. Istället för att värdera resultatet, så ska du nu börjar värdera annat som har så stor roll i vårt presterande, inte bara resultatet.
T.ex. Vilka av mina goda egenskaper använde jag genom mitt framförande. Det kan ha varit att jag visade ärlighet, mod och förstående.

3. Respektera din vilja/känsla
Det du vill och det du känner är det viktiga för att du ska må bra. Lyssna till ditt inre, vad vill jag egentligen? mår jag så bra som jag skulle kunna göra? eller kan jag förändra eller förbättra någon? Allt dethär är upp till dig, ditt ansvar att uppnå välmående.
Så acceptera vad du vill och gör det du känner för att göra. Lyssna till ditt hjärta, du har bara ett, och det är ditt.

4-6 kommer...


Kommentarer
Postat av: nadia

Det är väldigt fint att du skriva sånna här saker, är många som behöver det! ta hand om dig

2009-09-27 @ 22:56:38
URL: http://shesaystoherself.blogg.se/
Postat av: Anonym

mer av detta!

tack.

2009-09-29 @ 12:10:57
Postat av: lou

många behöver det. alla behöver det. övning ger färdighet, det gäller även utveckling av oss själva, övaövaöva.

och va fint att ni båda tyckte om det! jag uppskattar när jag får höra det också.

ta hand om er, båda två!

2009-09-30 @ 15:01:16
URL: http://louielo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0