Nummer 1 Självkänsla

Jag ska fatta mig enkelt och okomplicerat. Jag kommer börja med att tala om för dig vad självkänsla egentligen är, sen kommer jag att be dig utföra några övningar för att stärka din självkänsla. Jag kommer helt enkelt, kort och gott, stegvis att gå igenom exakt hur du ska gå till väga för att finna det du söker. Din självkänsla, din lycka!

Självkänsla,
vad är det?
Självkänsla är den insikt man har om sig själv som individ. Man kan kalla det “det inifrånstyrda”, det som handlar om hur vi värderar våra känslor, våra åsikter, oss själva helt enkelt. Något att kalla “det utifrånstyrda” är självförtroendet, det påverkas av hur vi möts av vår omgivning, genom att få beröm och kritik. Här är det viktigt att inte blanda ihop dessa, vilket är väldigt lätt. En klassisk anledning till låg självkänsla är att man känner att man inte duger, inte är tillräckligt duktig eller tillräckligt vacker. Bara så enkelt så har man plötsligt tappat självkänslan (den som ska styra inifrån en själv) och vi är nu ute och svajar utan att tro på oss själva.
Självkänsla handlar om att ständigt tro på sig själv och inte låtas påverkas av vad andra säger och gör, att värdesätta sig själv och lita på sin egen vilja och sin egen känsla.

Fråga dig själv: Oroar jag mig i onödan för vad andra ska tycka om mig? Lever jag nu nuet? Vilka vänner väljer jag att umgås med, och varför? Är jag tillsammans med den kille/tjej som är bra för mig? Lyssnar jag på vad jag vill? Lyssnar jag på vad jag känner? Behöver jag någon förändring?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0